Sebelum Nabi berhijrah ke Madinah, baginda telah menulis
surat perjanjian kepada kaum Muhajirin dan Ansar serta mengikat janji
bersahabat dengan kaum Yahudi. Baginda tetap menjamin agama dan harta mereka
selama mereka masih terikat dengan perjanjian. Perjanjiannya adalah "kedua-dua belah pihak berkewajipan tolong-menolong dan
bekerjasama untuk memerangi orang yang
memerangi salah satu pihak yang telah terikat dalam perjanjian tersebut.
Kedua-dua belah pihak (Muslimin dan Yahudi) berkewajipan untuk saling
nasihat-menasihati dan berbuat baik serta menjauhkan segala perbuatan yang menimbulkan dosa. Mereka juga
berkewajipan untuk memerangi setiap orang yang akan menyerang kota Yathrib."
Walaupun mereka telah terikat dengan perjanjian tersebut,
namun keberkesanan Huyay bin Aktab (pemuda Banu Nadhir) untuk memujuk kaum
Yahudi Banu Quraizah supaya melanggar perjanjian tersebut dan berpihak kepada kaum Quraisy berjaya. Sewaktu
Nabi mendengar berita tersebut, baginda mengutuskan Saad bin Muaz (pemuka suku
kaum Aus) dan Saad bin Ubadah (pemuka suku Khazraj) untuk menyelidik kebenaran
tersebut. Ternyata kaum Yahudi benar-benar melanggar perjanjian tersebut.
Mereka telah bersiap untuk mengadakan serangan kepada kaum
Muslimin. Serangan mereka jauh lebih merbahaya dari serangan secara terbuka di
medan perang. Setelah Rasulullah dan kaum Muslimin pulang ke Madinah dan
meletakkan persenjataan, malaikat Jibril datang kepada baginda dan berkata “Para
malaikat masih belum meletakkan senjata mereka. Allah menyuruhmu untuk
meneruskan perjalanan ke tempat Yahudi Bani Quraizah dan aku pun akan menuju ke
tempat mereka dan akan menggoncangkan mereka.”
Sesampainya Nabi di sana, mereka membuat pengepungan
terhadap kaum Yahudi Banu Quraizah selama dua puluh lima malam sampai mereka
benar-benar rasa terhimpit dalam pengepungan dan Allah memberikan rasa takut di
hati mereka. Banu Quraizah mengutus seseorang kepada Nabi agar baginda
mengutus kepada mereka sahabat yang bernama Abu Lubabah iaitu seorang terkemuka
dari Banu Amru bin Auf minta pendapatnya. Mereka berkata kepada Abu Lubabah,
“Bagaimanakah pendapatmu jika kami menerima putusan Muhammad? Abu Lubabah
menjawab, “Ya” sambil mengisyaratkan tanagnya ke lehernya yang bererti
penyembelihan. Kata Abu Lubabah, “Demi Allah, kedua kakiku masih tetap
ditempatnya semula aku merasa bahawa aku telah berkianat terhadap Allah dan
Rasul.”
Kemudian Abu Lubabah terus ke tiang masjid untuk mengikat
dirinya. Orang lain berlari untuk melepaskan ikatan Abu Lubabah dari tiang
tetapi Abu Lubabah hanya ingin Nabi yang membukakan ikatan itu dengan tangan
baginda sendiri. Dan akhirnya Nabi membuka ikatan itu apabila hendak menunaikan
solat subuh. Setelah kaum Yahudi Banu Quraizah setuju untuk menerima keputusan
Nabi SAW, kaum Aus semuanya menemui baginda dan berkata, “Ya Rasulullah,
mereka (Yahudi Quraizah) adalah sahabat kami (Aus) selain kaum Khazraj dan
engkau telah berbuat baik terhadap sahabat baik kaum Khazraj (Yahudi Banu
Qainuqa) kelmarin seperti yang engkau tahu.”
Kemudian Nabi meminta persetujuan untuk serahkan putusan
hukuman kepada seseorang dari kaum Aus dan Saad bin Muaz telah dipilih oleh
Nabi untuk membuat putusan hukuman. Jawab Saad bin Muaz, “Aku putuskan
hukuman bagi mereka agar seluruh kaum lelaki dibunuh, harta mereka dibahagi dan
anak-anak kecil serta kaum wanita ditawan.”. Putusan hukuman itu adalah
benar sekali dengan peraturan yang terdapat pada syariat Banu Israel. Akhirnya,
dengan keputusan itu, kota Madinah bersih dari segala sarang makar dan
permusuhan kaum Yahudi. Dengan ini, kaum Muslimin berasa aman dari segala
rusuhan.
No comments:
Post a Comment