Saturday 13 April 2013

4. SARIYYAH ABDULLAH BIN JAHSY AL-ASADI


Masa              : Rejab Tahun 2 Hijrah / Januari 624 Masihi
Tempat           : Nakhlah

Penyerbuan Abdullah bin Jahsy Al-Asadi ke Nakhlah pada bulan Rejab Tahun 2 Hijrah bersamaan Januari 624 M. Rasulullah mengutus Abdullah bin Jahsy bersama 12 orang lelaki muhajirin yang mana setiap dua orang bergilir-gilir menunggang seekor unta. Dalam operasi ini, Rasulullah telah memberikan sepucuk surat dan mengarahkan supaya jangan dibacanya sehingga telah berjalan selama dua hari.
Setelah dua hari berjalan, Abdullah pun membukanya, di dalamnya tertulis: “Apabila engkau membaca suratku ini maka teruslah berjalan hingga sampai ke Nakhlah dan intiplah rombongan dagang Quraish dan kumpulkan maklumat mereka”.
Kemudian Abdullah berkata : “Saya dengar dan patuh”.
Kemudian beliau memberitahu kepada sahabat lain tentang isi kandungan surat itu dan beliau tidak memaksa mereka untuk ikut serta.  Sesiapa yang mahu syahid boleh megikut beliau, manakala sesiapa yang takut mati boleh pulang.
Katanya: “Aku sendiri akan pergi”.
Lalu mereka semua mengikutnya tetapi di pertengahan jalan Saad bin Abi Waqqas dan Utbah bin Ghazwan kehilangan unta mereka, lantaran itu mereka berdua terpaksa berpatah balik untuk mencarinya. Sementara yang lain tetap meneruskan perjalanan sehingga sampai ke Nakhlah. Di situ ada satu rombongan dagang Quraish yang lalu dengan membawa pelbagai barang dagangan. Dalam rombongan itu terdapat Amru bin Al-Hadrami, Uthman bin Abdullah bin Al-Mughirah dan Nawfal bin Abdullah bin Al-Mughirah dan Al-Hakam bin Kaisan (khadam Bani Al-Mughirah).
Pasukan Islam pun berbincang sesama mereka. Lalu ada yang berkata: “Kita sekarang berada pada hari terakhir bulan Rejab iaitu bulan haram berperang, kalau kita memerangi mereka bererti kita menceroboh bulan haram, tetapi kalau kita biarkan, mereka akan terlepas memasuki kota mekah”.
Akhirnya mereka bersetuju untuk bertempur.  Lalu seorang tentera Islam memanah  Amru bin Al-Hadrami hingga mati, dan mereka juga menawan Uthman dan Al-Hakam, manakala Nawfal terlepas. Kemudian tentera Islam membawa pulang barang dagangan itu dan dua orang tawanan ke Madinah. Mereka juga telah membahagikan harta rampasan itu kepada semua tentera manakala satu perlima lagi dibawa pulang untuk diberikan kepada Baginda Nabi. Itulah harta rampasan perang yang pertama, korban perang yang pertama, dan dua tawanan yang pertama dalam islam.
Rasulullah tidak menyetujui peperangan ini kerana baginda tdak menyuruh berperang dalam bulan haram. Baginda menangguhkan urusan terhadap harta rampasan dan dua tawanan tersebut. Kejadian itu telah menyebabkan orang musyrikin menuduh orang Islam menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah. Ianya menjadi buah mulut di sana sini sehingga turunnya wahyu oleh Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 217.
Selepas peristiwa itu, nabi membebaskan dua tawanan tersebut dan membayar diat mangsa kepada keluarga yang terbunuh itu.

No comments:

Post a Comment